Články

Mé první setkání s Montessori školou

Mé první setkání s Montessori školou

Michaela Vetešková: Dílna malého novináře

Vítáme září v kalendáři

Vítáme září v kalendáři

... a děti opět ve škole!

Slavnost slunovratu

Slavnost slunovratu

... na slunečné svatojánské vlně

Cyklisťák načisto

Cyklisťák načisto

Reportáž z Expedice Rakousko

Cyklisťák nanečisto

Cyklisťák nanečisto

... příprava na Expedici Rakousko

Příběh třetího bazaru

Příběh třetího bazaru

... a nejednoho trička

Není důležité mít tisíc zážitků, stačí jeden silný....

Není důležité mít tisíc zážitků, stačí jeden silný....

Exkurze na Čistírnu odpadních vod v Opavě

Den otevřených bran

Den otevřených bran

Neobvyklé páteční odpoledne ve Lhotě

Lasky z bruslaku

Lasky z bruslaku

Tak jsme z toho vybruslili...

Kolik táců máš na tácu?

Kolik táců máš na tácu?

Lekce matematiky pro věčné začátečníky

Doba sněhová ve Lhotě

Doba sněhová ve Lhotě

... tak my si tady žijem

Hej, hej koleda aneb Větévky a klacci v akci

Hej, hej koleda aneb Větévky a klacci v akci

14.12.2018 - adventní slavnost ve Lhotě

Etika proměny se Zdeničkou

Etika proměny se Zdeničkou

pravidelná holčičí setkání 

Podvečerní hygge a hustý vznik vesmíru

Podvečerní hygge a hustý vznik vesmíru

... kosmické setkání rodičů ve Lhotě 

Alles klar aneb brány jazyků otevřeny

Alles klar aneb brány jazyků otevřeny

... den s autorkou německé učebnice ve škole

21.-23.9.2018 Někde mezi třetí a čtvrtou dimenzí...

21.-23.9.2018 Někde mezi třetí a čtvrtou dimenzí...

... a taky uprostřed polštářové bitvy (ovšem pod vedením zkušeného lektora)

15.9.2018 Labyrint ve Městě snů

15.9.2018 Labyrint ve Městě snů

... zažili jsme Opavu jinak

Provazochodci, provazochodkyně, provazochodčata...

Provazochodci, provazochodkyně, provazochodčata...

... Labyrint na týden cirkusem

3.9.2018 Už nám to zase začalo

3.9.2018 Už nám to zase začalo

...první školní den ve Lhotě

Indiánské léto

Indiánské léto

výtvarný příměstský tábor ve Lhotě

21.6.2018 Oslava letního slunovratu

21.6.2018 Oslava letního slunovratu

... tentokrát fotoreportáž objektivem dědečka Jaroslava Macháče

Rodinný klavírní koncert

Rodinný klavírní koncert

Klavír hrou - jak se vám/nám líbí?

Letem zlínským světem

Letem zlínským světem

... takový byl školní výlet 2018

Trinomická krychle s příběhem

Trinomická krychle s příběhem

čili smysluplnost na třetí

Děti učily děti v Hlučíně

Děti učily děti v Hlučíně

Dnes MF aneb trocha profi-novinařiny na blogu od Milana Freiberga

Klavír ve Lhotě

Klavír ve Lhotě

... ve Lhotě náramně zní to, zní to, zní to

23.-24.3.2018 Naživo s Peterem Živým

23.-24.3.2018 Naživo s Peterem Živým

„… keď nám všetko ide, tak sa nevyvíjame.“

Zvolněme tempo

Zvolněme tempo

Víme co nosíme?

21.2.2018 Brána Labyrintu otevřená

21.2.2018 Brána Labyrintu otevřená

"odpoledne otevřených dveří" ve Lhotě

17.2.2018 Černobílý večírek

17.2.2018 Černobílý večírek

... únorová noc mezi černou a bílou

Vyjmenované příběhy

Vyjmenované příběhy

a již brzy se budeme moci nazývat jazykozpytci...

9.1.2018 Labyrint v říši hudby

9.1.2018 Labyrint v říši hudby

malá reportáž z výpravy do Velkého světa (hudby a techniky) v Ostravě

8.12.2017 So this is Christmas

8.12.2017 So this is Christmas

aneb Vánoční příběh o dvou premiérách

Listopadění

Listopadění

... co se dělo ve škole, když pod nohama cinkalo poztrácené listí

13.-15.10.2017 Dobré intuice do třetice

13.-15.10.2017 Dobré intuice do třetice

... zvučné ozvěny z intuitivní pedagogiky

My bychom vzhůru k nebesům a jsme zde Zemí spjatí...

My bychom vzhůru k nebesům a jsme zde Zemí spjatí...

... z příběhů kosmických

25.9.2017 Beseda s Tomášem Hajzlerem

25.9.2017 Beseda s Tomášem Hajzlerem

aneb pojďme společně "hacknout systém"

Expedice Annapurna

Expedice Annapurna

... skialpinismus "jako ze života" ve Lhotě

16.9. 2017 Zažít Opavu jinak

16.9. 2017 Zažít Opavu jinak

... sousedsky, pouličně a spolu

Ale vždyť si jenom hrají

Ale vždyť si jenom hrají

... zamyšlení rodiče a průvodce v jedné osobě 

Malé i velké radosti všedních dnů

Malé i velké radosti všedních dnů

... družné družení se nejen v družině

První školní den 4.9.2017

První školní den 4.9.2017

... už je nás pěkná kopa

Tatranská pastorála

Tatranská pastorála

aneb Mario ví, co dělá...

Zahradní slavnost

Zahradní slavnost

... jak to bylo doopravdy

Sportovní den ve Lhotě

Sportovní den ve Lhotě

... oštěpařské pokusy na poli (lehké atletiky) i lano, co k nebi nás poutá

Olympiáda pro babičky a dědečky

Olympiáda pro babičky a dědečky

... sportovní dopoledne ve Vile Vančurově

Tomáš Feřtek ve Lhotě

a už čteme o Labyrintu v Lidovkách

Kozmické ptačí louky

Kozmické ptačí louky

"Kozmická" kosmická výchova v praxi

Jak dopadl náš modul "Pozorování liči"

Jak dopadl náš modul "Pozorování liči"

líčí Johanka s Pájou a ta trocha poezie nikoho... však vy víte

Jedeme dál na recyklačně-odpadové vlně

Jedeme dál na recyklačně-odpadové vlně

neboť osud našich odpadů nám není lhostejný

Planeta plastem oděná

Planeta plastem oděná

Odpadové zamyšlení po exkurzi na třídicí linku TS Opava

Po stopách těžby uhlí na Ostravsku 10.5.2017

Po stopách těžby uhlí na Ostravsku 10.5.2017

Hornické muzeum Landek park v Ostravě

Cesta tam a zase zpátky 3.5.2017

Cesta tam a zase zpátky 3.5.2017

Archeopark Chotěbuz u Českého Těšína

Velikonoční nadílka

Velikonoční nadílka

... letos sněhová a intuitivně improvizovaná

Valmez, VRTULE, frgále, Veroničina tetička a výborné počasí...

Valmez, VRTULE, frgále, Veroničina tetička a výborné počasí...

… co do řady nepatří?

Zápis budoucích prvňáčků

Zápis budoucích prvňáčků

... smyslu-plně a spolu

Jeden den v našem vesmíru...

Jeden den v našem vesmíru...

... kdy si malý princ oblékl myší kožíšek a ocitl se v útrobách kočky

Projekt "1848-1948"

Projekt "1848-1948"

... den s tatínky Honzou a Martinem v rolích průvodců

Sněženky a machři na Kopřivné

Sněženky a machři na Kopřivné

... ledové střípky z lyžařského výcviku 4. a 5. třídy

Jaro na zahradě

Jaro na zahradě

... "práce v kůlně a na pozemku"

Jak se zachovat v nebezpečné situaci

Jak se zachovat v nebezpečné situaci

... beseda s tatínkem hasičem Martinem Fajkou

Intuitivní víkend s Thomasem

Intuitivní víkend s Thomasem

… aneb symbióza pštrosího vejce s tenisáky

Beseda s Vráťou Hláskem 11.3.2017

Beseda s Vráťou Hláskem 11.3.2017

... sobotní reportáž Lenky Dočkalové

Perný (tý)den

Perný (tý)den

... jeden týden očima průvodce Maria

Studijní návštěva ve Lhotě

Studijní návštěva ve Lhotě

... dojem studentky pedagogiky Pavly Střílkové

Vánoční jarmark 16.12.2016

Vánoční jarmark 16.12.2016

... rolničky, kdopak vám dal hlas?

Beseda s Mirkou Kellovskou 9.12.2016

Beseda s Mirkou Kellovskou 9.12.2016

... setkání pro rodiče a průvodce

Koncert Jardy Svobody 4.12.2016

Koncert Jardy Svobody 4.12.2016

… druhá adventní neděle ve Lhotě

Započteno aneb co je doma, to se počítá

Započteno aneb co je doma, to se počítá

... večer pro rodiče a děti čtvrté páté

Podzim a zima 2016 v bodech

Podzim a zima 2016 v bodech

... neboli průlet prvním pololetím

Důchodci a školáci

Důchodci a školáci

... škola ve Lhotě pohledem dědečka Rybáře

Proč pomáhám tvořit školu ve Lhotě

Proč pomáhám tvořit školu ve Lhotě

... pojednání Aleše Vrány

Jak má vypadat místo, ve kterém vyrůstají naše děti?

Jak má vypadat místo, ve kterém vyrůstají naše děti?

... postřeh Kateřiny Skalíkové

Seminář Intuitivní pedagogiky 30.9. - 2.10.2016

Seminář Intuitivní pedagogiky 30.9. - 2.10.2016

… s Thomasem Pedrolim a Pavlem Kraemerem

Sousedská slavnost 27.9.2016

Sousedská slavnost 27.9.2016

... den otevřených dveří pro občany Lhoty

Podzimní rovnodennost 23.9.2016

Podzimní rovnodennost 23.9.2016

... oslava rovnodennosti a první velká akce pro blízkou veřejnost

První školní den ve Lhotě 1.9.2016

První školní den ve Lhotě 1.9.2016

... pomoz mi, abych dojížděl sám:)

Jaro a léto 2016 v bodech

Jaro a léto 2016 v bodech

Proč, co, kdy a jak???

Proč vznikla škola ve Lhotě...

Proč vznikla škola ve Lhotě...

aneb Zakladatelský příběh

Projekt "1848-1948"

11. 04. 2017

Jak se žilo v dobách c. k. mocnářství?

ve středu 29. března se čtvrtá pátá vydala na výlet do doby, kterou už si nepamatují ani jejich babičky a dědečkové. Za pomoci Honzy Kotůlka a Martina Pavlíčka si děti vyrobily časovou osu, na kterou zkoušely umístit vynálezy charakteristické pro tuto dobu. Holky zaujalo, že minisukně byla vynalezena až v roce 1965, kdežto podprsenky nosily dámy již od roku 1857. Kluky zaujalo především, že mnoho technických vynálezů (auto, letadlo, motocykl, …) pochází právě z této doby.

Orientaci v prostoru jsme tříbili na dobové mapě Rakouska-Uherska, kde jsme hledali nejen krajská města, které děti prezentovaly v minulém projektu. Ovšem najít Liberec (na mapě jako Reichenberg) nebo Ústí nad Labem (Aussieg) bylo docela náročné. Opravdovým podrazem pak bylo hledání Zlína, který - jako malá vesnička vedle Vizovic - nestál autorovi mapy ani za zaznamenání!

Děti si dále se zájmem přečetly komiksové zpracování několika příběhů z dob bojů o samostatné Československo a srovnaly je s výkladem v doporučené učebnici nebo s články v časopise 100+1 historie.

Po obědě jsme dobu poznávali z dalšího úhlu pohledu, a to srovnáním velkých dějin s vývojem výtvarného umění, který byl podkreslen i dobovými hudebními ukázkami.

Honza Kotůlek

Projekt "1848-1948" aneb Jak to opravdu bylo (teď, ne tehdy)

8:00

Já. My. Děti. Jeden prostor, jeden čas. Jsem tu správně? Kvůli tomuhle se seskupily všechny atomy? A objevím zde Higgsův boson? Chyba v matrixu - Honk (Honza Kotůlek, pozn. aut.) má zpoždění…

8:30

Elipsa. Nebo kruh? Honza N. ji moderuje. Mluví Marťa, pak si beru slovo já. Vyprávím, jak jsem se ráno na zahradě díval na hvězdy. Zvoní mi telefon. Sakra, jedno pravidlo v háji…

Dělení dětí do tří skupin. Volíme losem. Děti protestují. Navrhuji, po způsobu starých Římanů, věštit ze zvířecích vnitřností či letu ptáků. Děti mají na výběr, kluci jsou pro vnitřnosti. Nakonec se dohodneme na tradičním losování…

Práce může začít. Hlásí se Bětka S., že mají s holkama domluvenu půlhodinovou práci s liči v keramice. Čínská poezie ve sklepě? Jsem pro, ale navrhuji patnáct minut, holky souhlasí. Dohodneme se s Mariem, že je čas na svačinu. Kafe a cigáro.

9:00

Konečně se pouštíme do práce, děti ve skupinách chystají časovou osu. Honk jim vysvětluje, jak ji nakreslit a rozdělit. Já deptám Jojo svou chytrostí, když jí vysvětluji, že 1910 až 1919 je deset let. Cítím se trapně. Evidentně čas stáhnout se.

Děti sestavují jednotlivé díly časové osy na zem. Občas chybí nějaký letopočet, dohodneme se, že to není důležité. Ve skupinách rozdělují kartičky ze hry Timeline (česky "časová osa") na to co bylo před, v a po době, kterou sledujeme. Některé vynálezy vznikly divně. Julinka se dobře ptá, proč vynalezli gumu před tužkou. Dohodneme se, že něco gumovat určitě museli. Rozpaky, bude lepší změnit téma. Vysvětluji tedy dívkám, co jsou antikoncepční pilulky. Honk s dětmi poctivě zapisuje po jednom vynálezu na osu, Honzu L. zaujala atomová bomba.

10:15

Na řadu přichází mapa. Černobílá mapa Rakouska-Uherska. Honk je drsňák. Chtěl po dětech, aby našly Černovice. Když mu nenápadně řeknu, že je to podle mě železniční zastávka před Prahou, rozhodne se toto město vynechat. Děti se ale na mapě překvapivě dobře orientují, zvlášť dobře znají krajská města ze svých dřívějších prezentací.

11:10

Krizový okamžik. Do oběda daleko, umění mám v plánu po něm, co teď? Zapeklitá, téměř beznadějná situace, ale Honk nečekaně zaujme čtením s porozuměním. Děti pracují samostatně i ve skupinách s texty o různých klíčových událostech, aktivní jsou zvlášť čtenáři tělem i duší. Matyáš čte o první světové válce, nadšeně vypráví spolužákům o jisté Müllerové ze Švejka.

12:00

Oběd. Jsme přijati, paní Naďa nám říká "kluci". Ve frontě mi Ema oznamuje, že jsem určitě Zdenčin muž. Dostáváme najíst.

13:00

Je čas začít. Svolávám děti Janáčkovou Sinfoniettou. Některé děti se na notebook vydávající zvuky dívají poněkud škaredě. Nové losování. Podléhám tlaku okolností a přiřazuji Rózu k jedné dívčí skupině, vydržet v týmu se třemi kluky je opravdu pro otrlé.

13:15

Děti pracují vždy s trojicí reprodukcí uměleckých děl, mají napsat, jak na ně působí, jaké v nich vyvolávají pocity, co zobrazují a jak by se mohla jmenovat. Kluci si nic nezapisují. Obcházím je a o obrázcích trochu hovoříme. Pája nápaditě navrhuje, že Kupkova Dvoubarevná fuga je Kohout pod Měsícem. Julinka správně podotýká, že je to abstraktní umění. Kluci trvají na tom, že je to Spiderman. Chittussiho Krajina u řeky, která se líbí Jojo, se podle Jonáše má jmenovat Houbičky. Prý je to namalované jako na houbičkách. Hovoříme o našich zkušenostech s houbičkami. Zjistíme, že nikdo žádnou nemáme. Dětem se nejvíc líbí Dvoubarevná fuga a Šímova Vzpomínka na Iliadu, ta s navrhovaným názvem Paranormální malba. Některým dívkám se líbí Muchovy Čtyři drahokamy, říkají, co mohou vyjadřovat, ten červený je prý láska, ta že je hodně důležitá. Skalní fanoušci výtvarného umění (Bětka P. a Matyáš) oceňují ještě Gutfreundovu Úzkost. Vysvětlujeme si, že dva roky po vzniku té sochy vypukla válka.

14:15

Je potřeba slepit časovou osu, Jonáš se toho ujímá sám a s nadšením. Nemá lepidlo. Dohodneme se, že stačí izolepa. Nemá izolepu. Dohodneme se, že si ji sežene, což bravurně zařídí a osa je za chvíli bez časoprostorových cézur.

14:20

Zpětná vazba na kruhu. Několik dětí chce, abychom přišli znovu! Wow, dnes jsem na chvíli zahlédl Higgsův boson…

Martin Pavlíček

Pomoc, otcové ve škole!

Bylo to hrozné!!! Otcové ve škole. No, vážně? S tímhle projektem jsem zjistila moc zajímavých věcí o historii. Líbilo se mi, jak měli otcové rozvrhnutý čas, ráda bych takto pracovala i nadále. Dopoledne to bylo docela nabité, ale odpoledne už jsem na to neměla sílu, takže jsem byla ráda, že musím odjet ve dvě do baletu.

Marťa Kotůlková